Nieuw roer GibSea 262:
Vrijdag 16-06-2007 is het roer van mijn GibSea 262 (1991)varend op het Hollands Diep afgebroken.
Varend op de motor kon ik nog net een beetje sturen omdat het overgebleven deel nog 10-20cm in het water stak.
Echter bij het binnenvaren van de thuishaven in Noordschans ging het bij het maken van de bocht naar links mis.
Door het minderen van vaart kwam hij achterin omhoog, en kwam ik niet meer uit de bocht. Ik ging met ca. 5km/uur
achterop een boot in box 601(?). Gelukking had hij een negatieve spiegel die redelijk paste bij mijn voorsteven zodat
ik omhoog  op zijn spiegel schoof. Wel daarbij beschadiging gelcoat, flinke streep, en achterpreekstoel verbogen.
Ik had geen waarneembare extra schade. Daarna heb ik me richting botenlift laten slepen.
Vermoedelijk heb ik het roer beschadigd bij het uit de box varen eind mei, toen ik een meerpaal geraakt heb.

Jachthaven Noordschans gaf aan voor het maken van het roer ongeveer 2 wk nodig te hebben.
27-06 was er de uitspraak van de expert dat  de schade vergoed zou worden.
Toen ik donderdag 28-06 de jachthaven vroeg  om het nieuwe roer te mmaken gaf men aan dat ze er zeker de eerste
2 weken
nog niet aan konden beginnen .  Voor  het model moesten ze overigens een andere GibSea 262 uit het water halen.
Verder was een van de GibSea's uitgevaren en had de ander een ander roer dan de mijne
Daarop heb ik besloten het zelf te maken aan de jhand van een goede foto die ik had (ik had al eea opgezocht op internet
omdat Noordschans tav kosten >€ 2000,- aangaf., en als de verzekering niet zou uitkeren ik hetzelf wilde maken).

Nieuw roer advies via internet: multiplex platen watervast verlijmd (okoume),  bekleden met glasvezelmatten in epoxy.
Roerblad moet 45 mm dik worden dus 22 en 18 mm op elkaar lijmen en  daarover totaal 5mm glasmatten/epoxy/plamuur/lak.

De foto van het roer is geplot op A0 plotter (>2.5m lengte!) van foto met maat erop, die geschaald is tot de maat 1:1 was.
Daarna ter controle het overgebleven deel van het roer erop gelegd. (Bijna) perfect identiek!
Mijn roer is dus een aangehangen roer met een beetje balanseffect (klein deel voor de roeras).
Roer origineel
Restant roer
Plot op A0 + oude deel

Twee platen multiplex
van 18 en 22mm heb ik  met polyurethaanlijm  elkaar gelijmd en een nacht laten drogen.
Daarna afmetingen van de plot overgenomen op multiplex dmv gaatjes prikken en met decoupeerzaag vorm roer uitgezaagd.
De roervorm 2 keer bovenzijde vleugelprofiel
(ideal shape) met schaafmachine aangebracht. De verschillende lagen
van multiplex plaat geven een mooi hoogteprofiel. Max. dikte op ca. 1/3 van de voorkant.

Breukvlak


Nieuw gezaagd uit multiplex
Geschaafd 1
Geschaafd 2

- Ik heb gaten  in het houten multiplex frame gemaakt voor gewichtsbesparing en de gaten gevuld met PUR schuim platen
  (4x1cm dik,  5kg/cm2 80kg/m3) en die erin gelijmd met polyurethaanlijn.
- Het frame met schuim is eerst voorbehandeld met Poly-Pox Injecteer (200ml+100ml uit blik 1+0.5L !) om te sterk intrekken
  van het epoxy  te voorkomen.


Houten frame+gaten
Houten frame+schuim
Idem+injecteer

Overal wordt aanbevolen 3 lagen glasmat (160gr/m2  2x5m2 rol) met epoxy  aan te brengen:
- 1e keer 400+200gr=600gr epoxy aangemaakt (veel (300gr) te veel, dit wordt erg warm! uithardend tot 300gr ) 
- 2e 3e en 4e keer heb ik steeds 200+100gr=300gr epoxy aangemaakt en daarmee 3 lagen  glasmat 160 gr. aangebracht

Ik heb eerst de bovenkant van het roer bekleed  (met de onderkant in de altijd van pas komende WorkMate). omdat die
 tav inwateren minder kritisch is.

 Epoxy + materiaal



Cover_bottom_1_sm.jpg
Roer onderkant cover
Cover_bottom_2_sm.jpg
Detail roer + epoxy + 1e mat 
Bovenzijde roer+epoxy+mat
Roer onderkant bekleden 1
De epoxy is erg dun/stroperig (ik probeerde een konnektoe+kabel in te gieten, maar de epoxy kwam door alle gaatjes eruit!).
Tussen de verschillende epoxy lagen moet in principe de amine-blush weggenomen worden met aceton of specifieke middeltjes.
    
Roer onderkant bekleden 2
Roer onderkant bekleden 3
Roer onderkant detail
Epoxy plamuur: goed mengen  basic plamuur (grijs) en harder (groen), tot egale lichtgroene kleur verkregen wordt
met kleine spatel goed  aandrukken voor goede hechting , met grotere uitvlakken. dit latste valt niet mee!
Na het plamuren komt het schuren om alles mooi egaal en glad te krijgen (dit is iets minder goed gelukt . . .).
Daarna een epoxy primer erop met voor hechting.
Plamuren
Primer+PantserCoat
Gaten gevuld met epoxy
Om  de boutdoorvoeren voor de drie roerasbeugels (en vooral de onderste die onder water zit) tegen inlekken van water
te beschermen heb ik in eerste instantie acryl buisjes mbv epoxy willen inlijmen. Later bedacht ik dat ik beter veel grotere
gaten (12mm ipv 6mm (boutdiameter)) kon boren en die volledig vullen met epoxy. Onderkant afplakken met schilderstape
en epoxy erin. Bij 2 gaten kwamen tot het laatste stroperige moment luchtbelletjes (vanit het hout?) omhoog . . .
Antifouling
Ready !
Finishing Touch!
Woensdag 18-07-2007 het roer weer gemonteerd.
Alles past vrijwel exact, alleen de onderste steunbeugel was flink krom, maar heb ik met een dikke pijp van de haven
kunnen terugbuigen. Twee gaten een beetje bijboren en het roer zat erop. Daarna in de antifouling en klaar was de
Aquatique om weer het water in te gaan., wel 5 weken niet kunnen varen . . .
     

Zaterdag 21-07 weer uitgevaren, alles ging weer prima !

Info epoxy producten:    Poly-Service     WestEpoxy   Ijssel    Fram    MrBoat     Scheepswerf     Kookbox_epoxy-test
Info: Okoume multiplex:  ArhemseFijnhouthandel
Info maken roer:               Modus Lelystad    Roer-1      Rudder performance  (ideal shape)  
Hout-epoxy-bouw      Roer Witte Raaf  
                                            Roer Vega              Roer Tristan            Hanse           Scarlet        Rudder design:

Gewichten:

Oude roer bovendeel 12kg (incl. beslag)  
Houten frame met gatenn: 10.2kg   (hout eruit 3.2kg)   frame+schuim: 10.9kg  +epoxy+matten 11.2kg  
Nieuw kompleet roer incl . beslag excl. antifouling: 15.4kg !

Hoeveelheid uren:
maandag 4 uur materiaal verzamelen (hout/machines/epoxy)
dinsdag 2 uur  lijmen
woensdag 2 uur zagen
donderdag 3 uur schaven
vrijdag 1 uur schaven, 2 uur schuim, 1 uur lakken (injecteer)
zaterdag  2 uur schuren/ontvetten/mat knippen
zondag 3 uur bovenkant roer bekleden (3 laag glasmat)
maandag 4 uur  onderkant roer
bekleden (3 laag glasmat)
dinsdag  1 uur , woensdag 2 uur
, donderdag 1uur    plamuren
vrijdag schuren + primer  3 uur, zaterdag  gaten + gevuld met epoxy+ pantsercoat 4 uur
zondag pantsercoat 1uur, maandag DD-lak 1 uur, dinsdag DD-lak 1 uur
woensdag hangen, antifouling 4 uur
reizen  3x

Kosten:
Okoume  plaat 18 en 22mm 50x250mm    totaal: € 85,-
Gereedschap: Black&Decker schaaf, decoupeerzaag, zaagbladen,  PU houtlijm, weegschaal 0-500gr.   totaal: € 185,-
Poly-pox injecteer,  epoxy, glasweefsel, plamuur, primer, pantsercoat, DD-lak, gereedschapjes   totaal: € 310,-  
Boot in/uit het water, 3x reizen op en neer Waalre Noordschans       totaal: € 255,-