Nieuw
roer GibSea 262: Vrijdag 16-06-2007 is het roer van mijn
GibSea 262 (1991)varend op het Hollands Diep afgebroken.
Varend op de motor kon ik nog net een beetje sturen omdat het
overgebleven deel nog 10-20cm in het water stak.
Echter bij het binnenvaren van de thuishaven in Noordschans ging het bij het maken van de bocht naar links mis.
Door het minderen van vaart kwam hij achterin omhoog, en kwam ik niet meer uit de bocht. Ik ging met ca. 5km/uur
achterop een boot in box 601(?). Gelukking had hij een negatieve spiegel die redelijk paste bij mijn voorsteven zodat
ik omhoog op zijn spiegel schoof. Wel daarbij beschadiging gelcoat, flinke streep, en achterpreekstoel verbogen.
Ik had geen waarneembare extra schade. Daarna heb ik me richting botenlift laten slepen.
Vermoedelijk heb ik het roer beschadigd bij het uit de box varen eind
mei, toen ik een meerpaal geraakt heb.
Jachthaven Noordschans gaf aan voor het maken van het roer ongeveer 2 wk nodig te hebben.
27-06 was er de uitspraak van de expert dat de schade vergoed
zou worden.
Toen ik donderdag 28-06 de jachthaven vroeg om het nieuwe roer te mmaken gaf men aan dat ze er zeker de eerste
2 weken nog niet aan konden beginnen . Voor het model
moesten ze overigens een andere GibSea 262 uit het water halen.
Verder was een van de GibSea's uitgevaren en had de ander een ander roer
dan de mijne
Daarop heb ik besloten het zelf te maken aan de jhand van een goede
foto die ik had (ik had al eea opgezocht op
internet
omdat Noordschans tav kosten >€ 2000,- aangaf., en als
de verzekering niet zou uitkeren ik hetzelf wilde maken).
Nieuw roer advies via internet: multiplex platen watervast verlijmd
(okoume), bekleden met glasvezelmatten in epoxy.
Roerblad moet 45 mm dik worden dus 22 en 18 mm op elkaar lijmen en
daarover totaal 5mm glasmatten/epoxy/plamuur/lak.
De foto van het roer is geplot op A0 plotter (>2.5m lengte!) van
foto met maat erop, die geschaald is tot de maat 1:1 was.
Daarna
ter controle het overgebleven deel van het roer erop gelegd. (Bijna)
perfect identiek!
Mijn roer is dus een aangehangen roer met een beetje balanseffect (klein deel voor de roeras).
Roer
origineel
Restant
roer
Plot op A0 + oude deel
Twee platen multiplex van
18 en 22mm heb ik met
polyurethaanlijm elkaar gelijmd en een nacht laten drogen.
Daarna afmetingen van de plot overgenomen op multiplex dmv gaatjes
prikken en met decoupeerzaag vorm roer uitgezaagd.
De roervorm 2 keer bovenzijde vleugelprofiel (ideal
shape) met schaafmachine aangebracht. De verschillende lagen
van multiplex plaat geven een mooi hoogteprofiel. Max. dikte op ca. 1/3 van de voorkant.
Breukvlak
Nieuw
gezaagd uit multiplex
Geschaafd
1
Geschaafd
2
- Ik heb gaten in het houten multiplex frame gemaakt
voor gewichtsbesparing en de gaten gevuld met PUR schuim platen
(4x1cm dik, 5kg/cm2 80kg/m3) en die erin gelijmd met
polyurethaanlijn.
- Het frame met schuim is eerst voorbehandeld met Poly-Pox Injecteer (200ml+100ml uit blik
1+0.5L !) om te sterk intrekken
van het epoxy te voorkomen.
Houten
frame+gaten
Houten
frame+schuim
Idem+injecteer
Overal wordt aanbevolen 3 lagen glasmat (160gr/m2 2x5m2 rol) met epoxy aan te brengen:
- 1e keer 400+200gr=600gr
epoxy aangemaakt (veel (300gr) te veel, dit wordt erg warm! uithardend tot 300gr )
- 2e 3e en 4e keer heb ik steeds 200+100gr=300gr epoxy aangemaakt en daarmee 3 lagen glasmat 160 gr. aangebracht
Ik heb eerst de bovenkant van het roer bekleed (met de onderkant
in de altijd van pas komende WorkMate). omdat die
tav inwateren minder
kritisch is.
Epoxy + materiaal
Roer onderkant cover
Detail
roer + epoxy + 1e mat
Bovenzijde roer+epoxy+mat
Roer onderkant bekleden 1
De epoxy is erg dun/stroperig (ik probeerde een
konnektoe+kabel in te gieten, maar de epoxy kwam door alle gaatjes
eruit!).
Tussen de verschillende epoxy lagen moet in principe de
amine-blush weggenomen worden met aceton of specifieke middeltjes.
Roer onderkant bekleden 2
Roer onderkant bekleden 3
Roer onderkant detail
Epoxy plamuur: goed
mengen basic plamuur (grijs) en harder (groen), tot egale
lichtgroene kleur verkregen wordt
met kleine spatel goed aandrukken voor
goede hechting , met grotere uitvlakken. dit latste valt niet mee!
Na het plamuren komt het schuren om alles mooi egaal en glad te krijgen (dit is iets minder goed gelukt . . .).
Daarna een epoxy primer erop met voor hechting.
Plamuren
Primer+PantserCoat
Gaten gevuld met epoxy
Om de boutdoorvoeren voor de drie roerasbeugels (en vooral de onderste die onder water zit) tegen inlekken van water
te beschermen heb ik in eerste instantie acryl buisjes mbv epoxy willen inlijmen. Later bedacht ik dat ik beter veel grotere
gaten (12mm ipv 6mm (boutdiameter)) kon boren en die volledig
vullen met epoxy. Onderkant afplakken met schilderstape
en epoxy
erin. Bij 2 gaten kwamen tot het laatste stroperige moment
luchtbelletjes (vanit het hout?) omhoog . . .
Antifouling
Ready !
Finishing Touch!
Woensdag 18-07-2007 het roer weer gemonteerd.
Alles past vrijwel exact, alleen de onderste steunbeugel was flink
krom, maar heb ik met een dikke pijp van de haven
kunnen terugbuigen.
Twee gaten een beetje bijboren en het roer zat erop. Daarna in de
antifouling en klaar was de
Aquatique om weer het water in te gaan.,
wel 5 weken niet kunnen varen . . .
Zaterdag 21-07 weer uitgevaren, alles ging weer prima !