Gebroken roer GibSea 262:

Vandaag zondag 27-07-2008 na eigenlijk een heerlijke middag zeilen op Hollands Diep, wilde ik  nog even ergens gaan liggen, en trok een geul (pos 51.41.017N 4.29.564E) mijn aandacht.  Helaas niet op de kaart gekeken., alleen op de diepte meter. Ik zag wel iets van een strekdam,  maar lette meer op de dieptemeter, en plots voelde ik iets van stenen,  natuurlijk aan lager wal kant.
Ik kon er zelf er niet van wegkomen maar kon gelukkig een rubberspeedboot  z'n aandacht trekken die me wel wist los te trekken. Echter daarbij hoorde ik  nogal was schuren op stenen en opeens een licht knal en lag mijn roerblad op  het water. Weer gebroken na de succesvolle bouw vorig jaar . . . .

Een heel nieuw blad weer maken kost me wel erg veel tijd (ca. 2wk), ook is  PolyService Eindhoven die alle spullen en adviezen heeft ook dicht t/m 8 aug  vanwege vakantie. Idee wat ik nu heb is de 2 delen die ik allebei nog heb met een 3-tal
metalen pennen van ca. 20cm  (of langer) met epoxy weer aan elkaar te maken,  en  daarna de naad voorzien van een strook glasvezel en inpregneren. Heeft iemand ervaring met zoiets, adviezen, idee of dit wel niet zou kunnen? 

De herstelbeschrijving:


     Lokatie GoogleMaps



     Roer gemaakt 2007
     Lokatie ANWB kaart
             Gebroken roer

Eerst heb ik flink overmaatsen gaten geboord (met oude houtboor voor handboor) (ca. 15cm diep aan beide kanten) voor staven betonijzer  van ca. 30cm lang (12 en 10mm diameter). Daarna de gaten en het tussenvlak zo goed mogelijk gevuld met (Ijssel) epoxy lijm en beide roerdelen op elkaar geplaatst.

         Roer + betonijzer



Roer "droog" op elkaar
Roer verlijmd
Roer totaal view
Vervolgens het breukvlak met een drietal lagen glasweefsel  (160gr)en de (beschadigingen) aan de onderzijde met 1 laag met 2 omslagen aan de onderkant ingelamineerd. Tot slot met pantsercoat beide reparatieplekken  over geschikderd.

Breuk gelamineerd


Onderzijde gelamineerd
Antifouling erop . . .
en ready again !
Woensdag avond  6-08-2008 heb ik met mijn zoon het roer weer  gemonteerd en voorzien van antifouling.
Afgelopen vrijdag is hij in het water gegaan en zaterdag heb ik weer een succesvolle proefvaart gemaakt.

Konklusie/leerpunten:
- Niet meer op onbekende plekken komen (ver) buiten betonning ;)
- De boot vanuit de achterzijde weg laten trekken bij een object.
- Een boot zonder roer is best te verplaatsen door strak aan de hulpboot vast te maken met de schroef daarvan zover mogelijk achter de kiel  van de boot zonder roer.
- 2 komponent materiaal is (mits vorstvrij bewaard) enkele jaren houdbaar


Ps: mijn hartelijke dank gaat nog uit naar de mannen en vrouw van de  speedboot die mij met boot  tot (bijna) ingang haven (Noordschans)  afleverden, waar ik werd opgepikt door iemand van de haven om mij naar  binnen te brengen zonder verdere schade aan ander boten te kunnen  aanbrengen.